Tento minerál je jedním z nejdůležitějších v našem těle. Je potřeba ho pravidelně doplňovat v potravinách jelikož si ho tělo nedokáže vytvořit samo.

Deficitem Magnesia trpí většina dnešní populace, toto se může projevovat mnoha nežádoucími stavy, jako jsou svalové křeče, únava, bolesti hlavy až migrény, PMS, podrážděnost, deprese, nespavost atd.

Hořčík přispívá k:

snížení míry únavy a vyčerpání

elektrolytické rovnováze

normálnímu energetickému metabolismu

normální činnosti nervové soustavy

normální činnosti svalů -> normální syntéze bílkovin -> normální psychické činnosti

udržení normálního stavu kostí

udržení normálního stavu zubů

Každý snad známe hořčík v podobě tabletek z lékárny, kde nám deklarují množství v jedné tabletce přesně kolik potřebujeme na jeden den. Ovšem už Vám nikdo nepoví, že toto magnesium je oxid hořečnatý, který má vstřebatelnost cca 4% takže Vaše tělo si z té deklarované dávky vezme pouze ždibec. Pokud Vás napadlo, vzít si prostě větší dávku, tak Vás upozorňuji, že Vás mohou potkat žaludeční a střevní potíže.

Pokud potřebujete doplnit hořčík, já osobně doporučuji koupele v epsomské soli nebo používat hořčíkový olej. A víte proč? Protože magnesium má skvělou vstřebatelnost přes kůži a zároveň se Vám nestane, že by jste se mohli předávkovat, tělo si totiž vezme jenom to co potřebuje.

Hořčík neboli magnesium je velmi důležitý pro psychickou pohodu a je relaxantem svalů. Pokud zažíváte stres nebo fyzickou zátěž tento minerál spalujete o to rychleji a poté pociťujete deficit.

Pro komplexní péči Vám doporučuji aplikaci hořčíkového oleje u nás v salonu po masáži, když je pokožka prokrvená, více prostupná, svaly jsou uvolněné a prohřáté.

Upozorňujeme, že pokud máte opravdu velký deficit hořčíku, můžete po aplikaci pociťovat mírné štípání a mravenčení, což ale není nežádoucí reakce. Po chvíli nepohodlí vymizí, pokud Vám to bude moc nepříjemné stačí místo aplikace omýt, ale doporučuji vydržet aby se vstřebalo co největší množství.

Aplikace Mg oleje po masáží:

  • záda
  • dolní končetiny zezadu
  • dolní končetiny zepředu
  • ruce
  • břicho
  • oblast potíží bez ohledu na masírovanou část těla (např. křeče v nohách, ale masírovaly se záda)

Jedna aplikace 20,-

Potraviny a doplňky stravy

Já jako masér primárně řeším svaly a největším svalovým relaxantem je hořčík neboli magnezium. Deficit tohoto minerálu má většina populace. Doporučuji proto zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na tento minerál:

Maso, drůbež a ryby

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Candát (tepelně upravený)73,00 mg18,25 %
Tuňák (tepelně upravený)63,50 mg15,90 %
Ančovičky69,00 mg17,25 %
Treska (tepelně upravená)50,00 mg12,50 %
Losos (tepelně upravený)31,00 mg7,75 %
Vepřové kotlety29,50 mg7,40 %
Jehněčí (tepelně upravené)28,00 mg7,00 %
Kuřecí prsa24,30 mg6,00 %
Hovězí svíčková22,40 mg5,60 %
Kuřecí stehno (tepelně upravené)22,00 mg5,50 %
Vepřová žebra21,20 mg5,30 %
Šunka 11 % tuku21,20 mg5,30 %
Pečená kachna20,00 mg5,25 %

Zelenina a ovoce

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Sušená rajčata194,00 mg49,50 %
Paprika178,00 mg44,50 %
Špenát (tepelně upravený)84,00 mg21,00 %
Šípky69,00 mg17,25 %
Artyčoky60,00 mg15,00 %
Datle44,00 mg11,00 %
Sušené meruňky32,00 mg8,00 %
Rozinky31,70 mg7,80 %
Pečené brambory28,00 mg7,00 %
Hrách28,00 mg7,00 %
Banán (1 velký)28,00 mg7,00 %
Brokolice (vařená)22,00 mg5,50 %
Vařené brambory19,00 až 22,00 mg4,75 až 5,50 %
Maliny22,00 mg5,50 %
Ostružiny20,00 mg5,25 %
Bramborová kaše (s mlékem)18,00 mg4,50 %
Kiwi17,00 mg4,25 %
Kapusta syrová15,70 mg3,90 %
Jahody13,30 mg3,25 %
Kysané zelí13,00 mg3,25 %
Salátová okurka13,00 mg3,25 %
Ananas syrový12,30 mg3,00 %
Třešně10,30 mg1,00 %
Cibule syrová10,00 mg1,00 %

Obiloviny

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Pohanková mouka251,00 mg62,75 %
Ovesné vločky235,00 mg58,75 %
Bulgur164,00 mg41,00 %
Celozrnná pšeničná mouka138,00 mg35,50 %
Cornflakes136,00 mg40,75 %
Kukuřičná mouka127,00 mg31,75 %
Čiroková mouka123,00 mg30,75 %
Quinoa vařená64,00 mg16,00 %
Vařená špalda49,00 mg12,25 %
Hnědá rýže43,00 mg10,75 %
Vařené ovesné otruby40,00 mg10,00 %
Divoká rýže (vařená)32,00 mg8,00 %

Pečivo

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Celozrnný pšeničný chléb85,70 mg21,40 %
Žitný chléb78,00 mg19,50 %
Pšeničný chléb48,00 mg12,00 %
Houska “kaiserka”26,00 mg6,50 %

Bylinky a koření

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Šafrán264,00 mg66,00 %
Mletý zázvor214,00 mg53,50 %
Kurkuma208,00 mg52,00 %
Tymián čerstvý160,00 mg40,00 %
Skořice60,00 mg15,00 %

Mléko a mléčné výrobky, vejce

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Kozí sýr54,00 mg13,50 %
Parmezán40,00 mg10,00 %
Eidam28,00 mg7,00 %
Čedar28,00 mg7,00 %
Těstoviny21,30 mg5,30 %
Mozzarella21,20 mg5,30 %
Camembert21,00 mg5,25 %
Feta sýr17,60 mg4,40 %
Zakysaná smetana13,00 mg3,25 %
Vejce (1 ks, vařené)11,50 mg2,90 %
Mléko11,00 mg2,75 %

Luštěniny

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Cizrna115,00 mg28,75 %
Mungo fazole63,00 mg15,75 %
Sója60,00 mg15,00 %
Adzuki fazole52,00 mg13,00 %
Čočka vařená36,00 mg9,00 %
Fazole (tepelně či jinak upravené)26,00 mg6,50 %
Sójové mléko25,00 mg6,25 %

Ořechy a semínka

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Lněná semínka385,00 mg96,25 %
Para ořechy377,40 mg94,25 %
Mák347,00 mg86,75 %
Chia semínka335,00 mg83,75 %
Slunečnicová semínka325,00 mg81,25 %
Mandle275,00 mg68,75 %
Kešu271,50 mg67,75 %
Pečená dýňová semena262,00 mg65,50 %
Piniová semena255,80 mg63,75 %
Pražené burské oříšky176,00 mg44,00 %
Lískové ořechy162,00 mg40,50 %
Vlašské ořechy158,70 mg40,00 %
Pistácie120,00 mg30,00 %
Pekanové ořechy120,00 mg30,00 %
Sušený kokos92,00 mg23,00 %

Ostatní

PotravinaMnožství hořčíku ve 100 gDDD hořčíku
Kakao (prášek, bez cukru)207,00 mg51,75 %
Arašídové máslo179,00 mg44,75 %
Tmavá čokoláda146,00 mg36,50 %
Houby shiitake132,00 mg33,00 %
Espresso80,00 mg19,00 %
Sójová omáčka74,00 mg18,50 %
Rajčatový protlak23,20 mg5,75 %
Mrkvová šťáva čerstvá14,00 mg3,50 %
Pomerančová šťáva čerstvá10,9 mg2,75 %

Pozn.: Počítáno pro DDD 400 mg hořčíku.

V případě velkého deficitu doporučuji doplňovat hořčík uměle:

Které formy hořčíku tedy vybrat a kterým se vyhnout?

UPOZORNĚNÍ – Pokud trpíte kardiovaskuárním onemocněním nebo vážnými ledvinovými problémy, vždy konzultujte tyto produkty s vaším lékařem!

1. NEJLEPŠÍ FORMY HOŘČÍKU

  • MAGNESIUM TREONÁT (L-TREONÁT HOŘEČNATÝ) – zatím vykazuje nejlepší schopnost proniknout do mozku a příznivě ovlivňovat kognitivní funkce, paměť, soustředění, učení. Vhodný pro lidi s neurologickými problémy, starší pacienty.
  • MAGNESIUM TAURÁT (TAURÁT HOŘEČNATÝ) – nejlepší volba pro osoby, které trpí kardiovaskulárními problémy. Tento doplněk hořčíku zabraňuje arytmii a chrání srdce před poškozením způsobeným infarktem. Výrobek se snadno vstřebává a nemá projímavé účinky.
  • MAGNESIUM MALÁT (MALÁT HOŘEČNATÝ) – skvělá volba pro osoby, které trpí únavou. Kyselina jablečná je důležitou sloučeninou enzymů, které hrají důležitou roli pro energii.
  • MAGNESIUM GLYCINÁT (GLYCINÁT HOŘEČNATÝ) – jedna z nejvíce biologicky dostupných a vstřebatelných forem hořčíku, která navíc nevyvolává průjem. Zklidňující forma. Prochází mozkovou bariérou.
  • MAGNESIUM CHLORID (CHLORID HOŘEČNATÝ) – obsahuje pouze 12 % hořčíku. Zlepšuje funkci ledvin a zvyšuje látkovou výměnu.
  • MAGNESIUM KARBONÁT (UHLIČITAN HOŘEČNTÝ) – V ČR jej naleznete např. ve známé minerální vodě Magnesia. Vhodný pro osoby s poruchami trávení a žaludečními šťávami. Působí alkalicky, takže u překyselení žaludku ulevuje, ale není vhodné to s ním přehánět, protože kyselé prostředí žaludku je pro trávení bílkovin nutné.

2. NEJHORŠÍ FORMY HOŘČÍKU

  • MAGNESIUM OXID (OXID HOŘEČNATÝ) – tento typ je nabízen ve všech lékárnách – špatně se absorbuje.
  • MAGNESIUM SULFÁT (SÍRAN HOŘEČNATÝ) – orální užití – jedná se o úžasného pomocníka v boji při zácpě, ale bohužel obsahuje jen malé množství hořčíku. Koupele v epsomské soli jsou ale velmi užitečné, dezinfikují kůži. Pokud se činí pravidelně, dá se i takto hořčík docela dobře doplňovat, vhodné zejména pro děti. Další benefity koupelí v epsomské soli jsou zejména detoxikační, uvolňující a revitalizační (viz zde).
  • MAGNESIUM GLUTAMATE A ASPARTATE (GLUTAMÁT HOŘEČNATÝ A ASPARTAN HOŘEČNATÝ) – obě tyto složky jsou nebezpečné, rozhodně se jim vyhněte. Aspartam je umělé sladidlo a obě složky jsou neurotoxickými sloučeninami, které se nevážou na jiné aminokyseliny!

3. SPORNÉ FORMY HOŘČÍKU

  • MAGNESIUM CITRÁT (CITRÁT HOŘEČNATÝ) – jeden z nejpopulárnějších doplňků hořčíku. Je levný a tělo jej snadno vstřebá. Kyselina citronová však působí jako mírné projímadlo. Tento typ je tak dobrou alternativou zejména pro osoby trpící zácpou a problémy s tlustým střevem. Lidé, kteří mají pravidelnou stolici, ne-li až příliš častou, by se tomuto složení měli vyhnout. Podle nejnovějších poznatků odborníků zabývajících se problematikou hořčíku existují názory, že tato forma také může negativně ovlivňovat ceruloplazmin, proto je lepší volit jiné formy.
  • MAGNESIUM OROTÁT (OROTÁT HOŘEČNATÝ) – je doporučován zejména pro své pozitivní účinky na kardiovaskulární systém, nicméně vysoké dávky orotátu hořčíku mohou způsobit průjem, nevolnost a břišní křeče. Opatrně musí suplement s orotátem užívat lidé s ledvinovým onemocněním. V ČR je tato forma dostupná pod SUKL registrovaným doplňkem Magnerot, který má ale bohužel velice špatné pomocné látky (např. cyklamát, mastek, kroskarmelóza), a nelze jej tedy doporučit z pohledu NT k užívání. Pokud si z nějakého důvodu přejete vyzkoušet formu orotát, volte čistý prášek z e-shopu Dr.Hoffman nebo produkty z iHerb (odkazy níže).

Mg formy a produkty, které splňují požadavky na dobrou vstřebatelnost a netoxickou kvalitu doporučujeme střídat, aby měl člověk přehled, který mu zabírá a vyhovuje nejvíc.

DOPORUČENÉ FORMY HOŘČÍKU

  • MAGNESIUM GLYCINÁT (GLYCINÁT HOŘEČNATÝ) + další modifikace názvu, na které narazíte, jedná se stále o stejnou chelátovou formu: glycinate, bisglycinát, bisglycinate.
  • MAGNESIUM MALÁT (MALÁT HOŘEČNATÝ) – v češtině se můžete setkat s názvem jablečnan.
  • MAGNESIUM CHLORID (CHLORID HOŘEČNATÝ) = hořká sůl, Mg olej, Mg vločky, MgCl2 – především k transdermálnímu užití.
  • MAGNESIUM TREONÁT (L-TREONÁT HOŘEČNATÝ).
  • MAGNESIUM TAURÁT (TAURÁT HOŘEČNATÝ).
  • MAGNESIUM HYDROXID (HYDROXID HOŘEČNATÝ) – smíchat s vodou 1:1, nerozpouští se; aplikovat na plosky nohou, pod jazyk, místo zinku do deodorantu; primární funkce je projímadlo.

Lze objednat ode mě z www.brainmarket.cz kde mám pěknou slevu.