Hořčík / Magnesium

Článek převzat z www.brainmarket.cz 3 magnesia pro 3 různé účely a denní dobu 13.2.2020 Hořčík je nedůležitějším a zároveň nejdeficitnějším minerálem současnosti Hořčík neboli Magnesium (Mg) je obsažen ve všech tkáních a účastní se více než 300 biochemických reakcí v našem těle, včetně proteinové syntézy, produkce energie a testosteronu, inzulínové senzitivity, absorpce vápníku a regulace sympatiku. Závisí na něm doslova všechny tělesné systémy. Až 68% populace může trpět nedostatkem hořčíku a z toho mohou pramenit některé negativní symptomy nedostatku hořčíku jako jsou křeče, úzkost, nedostatek energie, špatný spánek, nervozita nebo zhoršené funkce mozku či srdce [1]. Dlouhodobý nedostatek magnesia je spojen s řadou velice vážných onemocnění jako je osteoporóza, chronický únavový syndrom, anémie, deprese, včetně s tréninkem spojeného syndromu přetrénování. Před nástupem intenzivní zemědělské produkce (hnojení, orba, pesticidy) by nám stačilo přijímat hořčík z potravin. Ovšem hořčík z půdy mizí a tím nám schází i v nejpřirozenějším zdroji, potravě. Dalším důvodem nedostatku hořčíku je nadměrná konzumace cukrů, alkoholů, medikamentů a stres. Žijeme v době stresové a právě při stresu se spotřeba hořčíku znatelně zvyšuje. Účinky hořčíku: Pomáhá vypořádat se se stresem. Zlepšuje mozkové funkce. Souvisí s celkovým zdravím a pocitem osobní pohody. Zlepšuje kvalitu spánku. Bojuje proti úzkostem a depresím. Snižuje zán**livost organismu. Pomáhá snižovat množství tělesného tuku. Zvyšuje anabolismus. Účastní se detoxikačních procesů, kdy pomáhá z těla odvádět těžké kovy, pesticidy, chemikálie a další toxiny. Účastní se také syntézy Glutathionu – nejúčinnějšího antioxidantu. Je součástí energetického metabolismu (aktivuje enzymy ATPázy, které souvisí s produkcí ATP (okamžité energie) při svalové práci). Spolu s rostoucí náročností Vašich tréninků se zvyšuje i Vaše spotřeba magnesia. Formy hořčíku To, že si všechny formy magnézia nejsou úplně rovny už asi víte. Anorganická forma Mg: oxid hořečnatý je využitelný pouze ze 4% (Ale je dobrý na zácpu:)) naopak organická forma: citrát vyniká absorpcí 80%, ovšem při vyšším dávkování je spojen s projímavým účinkem, protože zůstává ve střevě delší dobu než je třeba. Pro tělo a využitelnost jsou nejlepší organické formy Mg, ale ani ty si nejsou úplně rovny. Mezi nejlepší formy patří trojice hořčíků, které jsme obsadili do našich produktů. Je to Magnesium MALÁT, BISGLYCINÁT a TREONÁT. Všechny jsou velmi dobře vstřebatelné, ale každá se dá využívat pro jiný účel a denní dobu. Elementární hořčík V poslední době se neustále řeší téma elementárního hořčíku, kde v návaznosti na to někteří prodejci a výrobci vynášejí do nebes hořčíkové produkty s „vyšším“ elementárním hořčíkem, co na tom, že jsou některé z nich uměle navyšovány těmi nejméně využitelnými formami, např. oxidem (4% absorpce). Ale zpátky k tématu… co je to vlastně elementární hořčík?  Každá forma hořčíku je sloučeninou Mg + další molekulou nebo atomem jiného prvku nebo látky. U oxidu hořečnatého je to 1 atom kyslíku + 1 atom hořčíku, naopak u bisglycinátu je sloučenina tvořena dvěmi molekulami glycinu a atomem hořčíku. Hořčík je velmi reaktivní kov, proto je vždy navázán ve sloučenině (chelatace).  A nyní se dostáváme k jádru věci. Množství elementárního hořčíku je tedy samotná váha atomů hořčíků, neboli čistá hmotnost hořčíku ve sloučenině. Uvedu na příkladu oxidu hořečnatého, který je složen z atomu kyslíku a hořčíku (MgO). Atom kyslíku má molární hmotnost 16 a atom hořčíku má molární hmotnost 24. Celá molekula má molární hmotnost 40 (16 + 24). Takže v jedné molekule oxidu hořečnatého máme 16/40 = 40% kyslíku a 24/40 = 60% hořčíku. To znamená, že 100 mg čistého oxidu hořečnatého obsahuje 60 mg elementárního hořčíku. Proto se oxid hořečnatý tolik používá v různých opravdu slibně vypadajících hořčíkových produktech s obsahem lepších chelátových magnézií. Oxid je velice levný a dokáže zvýšit množství elementárního hořčíku, i když ho tělo dokáže využít pouze ze 4%. Z těchto důvodu je nejlepší preferovat, co nejčistší produkty, kde byly použity pouze dobře využitelné formy hořčíku bez příměsí a mixování s oxidem nebo stearanem hořečnatým či dalšími pro tělo nevyužitelnými formami magnézia. Na této čisté filozofii si zakládáme, proto se naše produkty dělají na speciální lince, která umožňuje vložit do kapsle jen a pouze magnesium malát, bisglycinát nebo treonát bez dalších příměsí a balastních látek (éček).  Ptáte se proč 3 různá magnesia? Mezi nejlépe využitelné formy magnesia bez nežádoucích vedlejších účinků patří magnesium malát, bisglycinát a treonát. Každá z těchto forem hořčíků je vhodná pro jiné účely a jinou denní dobu. Pro ty, kdo neradi čtou články až do konce máme rychlé rozuzlení hořčíkové suplementace: Magnesium Malate je vhodné užívat ráno a v dopoledních hodinách pro jeho energizující účinek. Také je velice vhodný pro jedince trpící chronickou únavou nebo starší lidi. Malát ve své nejčistší podobě jsme využili v Energy Magnesiu. Magnesium Bisglycinate je vhodné užívat v odpoledních a večerních hodinách po náročném dni anebo tréninku pro doplnění hořčíků do tkání, regeneraci a snížení stresového hormonu kortizolu. Bisglycinát ve své nejčistší podobě jsme využili v Performance Magnesiu. Magnesium L-Threonate (Magtein) je vhodné užívat před spaním pro jeho zklidňující účinek na mozek a nervovou soustavu. Zároveň se dá využít i v menším množství během dne pro podporu kognitivních funkcí, odbourání stresu a úzkosti, neboť jako jediná forma hořčíku dokáže treonát projít přes hematoencefalickou bariéru až do mozku. Treonát jsme ve své nejčistší podobě využili v Sleep Magnesiu. Magnézium Malát = Kyselina jablečná + Hořčík Malát hořečnatý, u nás zatím nepříliš známá forma hořčíků, je kombinací kyseliny jablečné s hořčíkem. V tomto případě zvyšuje vstřebatelnost elementárního hořčíku právě kyselina jablečná, která se přirozeně nachází v ovoci (pomeranče, jablka). Malát hořečnatý nabízí oproti ostatním hořečnatým solím jako jsou např. citrát hořečnatý vyšší poměr elementárního hořčíku (16% vs 12%, tedy cca o 4% více elementárního hořčíku), lepší využitelnost bez vedlejších projímavých účinků při vyšším dávkování [2]. Díky kyselině jablečné podporuje tato forma hořčíku produkci buněčné energie (Krebsův cyklus) a detoxikaci od těžkých kovů jako je hliník. Přednosti malátu hořečnatého 1.) Produkce bunečné energie ATP = energizující účinek = důvod proč užívat ráno a v dopoledních hodinách V roce 1953 obdržel Hans Krebs Nobelovu cenu za popis biologického procesu zodpovědného za produkci buněčné energie. Krebsův cyklus také známý jako citrátový cyklus je řada reakcí, které tvoří společnou metabolickou dráhu při aerobní oxidaci sacharidů, lipidů a proteinů. Zjednodušeně řečeno tento cyklus v našem těle pomáhá vytvářet a zpracovávat energii. V pozdějších fázích Krebsova cyklu působí enzym Fumarázy na molekulu fumarátu a tranformuje ji na ionizovanou kyselinu jablečnou (malát). Tento krok předchází tvorbě NAD+, který vede k přímému využití energie mitochondriemi. Kyselina jablečná je přítomna v ovoci a dalších potravinách ve své neionizované formě a proto musí být podrobena sedmi krokové transformaci pro využití s výrobou ATP (buněčné energie). Naopak ionizovana kyselina jablečná nacházející se v malátu hořečnatém je využita v konečné fázi krebsova cyklu, díky čemuž je lépe využitelná pro zvýšení buněčné energie. Díky tomu by mohl být malát hořečnatý účinný v řešení chronické únavy a navyšování celkové energie. 2.) Snižuje bolest svalů související s fibromyalgií Fibromyalgie je onemocnění vyznačující se chronickou bolestí, která pacientům brání v běžných činnostech. Bolest svalů, ramen a zad, špatný spánek a ztuhlost po probuzení nebo po delším sezení. Ve studii z roku 1995 bylo mezi 24 pacienty trpících fibromyalgií zjištěno znatelné snížení bolestí při podávání sloučeniny kyseliny jablečné (200 mg) a hořčíku (50 mg) [3]. V další studii z roku 1992 bylo u pacientů zjištěno snížení bolesti o 300% při léčbě sloučeninou kyseliny jablečné (1200 až 2400 mg) a hořčíku (300 až 600 mg) [4]. 3.) Detox hliníku / chelatace Hliník je potenciálně toxický kov, který je spojován s neurologickými poruchami, jako je Alzheimerova choroba. Několik výzkumů dokazuje, že konzumace  kyseliny jablečné nebo citrónové souvisí s nižší přítomnosti hliníku v těle. Hliník se stejně jako hořčík dokáže vázat na kyselinu jablečnou (chelatace) a poté je vylučován z těla ven [5, 6, 7, 8]. Sečteno, podtrženo: Magnézium malát nepůsobí oproti citrátu projímavě a má o 4% více elementárního hořčíku. To z něho dělá rozhodně nejvyužitelnější formu organické hořečnaté soli. Vzhledem k tomu, že se kyselina jablečná (malát) účastní poslední fáze krebsova cyklu, který je spojen s produkcí buněčné energie ATP, dá se o malátu tvrdit, že je energizující formou hořčíku vhodnou pro užívání v ranních a dopoledních hodinách pro všechny jedince. Dále je malát vhodný pro jedince trpící chronickou únavou a starší lidi. Bisglycinát hořečnatý = 2 molekuly glycinu + hořčík = uklidňující účinek, redukce kortizolu Bisglycinát hořečnatý je chelátová (aminokyselina + Mg) forma hořčíku složena ze dvou molekul glycinu a hořčíku. Je bez nadsázky nejlepší a cenově nejdostupnější formou hořčíku. Vyznačuje se vysokou biodostupností (absorpcí, využitelností) a také postrádá vedlejší nepříjemné průjmovité účinky nebo podráždění žaludku. Vzhledem k tomu, že je glycin aminokyselina spojovaná s relaxací, má bisglycinát uklidňující, kortizol zmírňující účinek. Glycin také pomáhá snižovat pH v tenkém střevě, což přispívá k jeho vyšší vstřebatelnosti. Bisglycinát hořečnatý je pro jeho uklidňující účinky spojené s obsahem glycinu vhodné užívat po tréninku a v odpoledních či večerních hodinách ke snížení kortizolu (stresového hormonu). Přednosti a účinky bisglycinátu 1.) Snížení kortizolu a zlepšení regenerace Glycin obsažený v magnéziu je neurologický inhibitor (vypínač). Zpomaluje nervový systém, čímž snižuje kortizol a adrenalin. Zároveň dokáže zvýšit serotonin a navodit stav relaxace. Společně s hořčíkem je magnézium bisglycinát ideální hořčíkovou formou po tréninku, protože nejenže dokáže zklidnit CNS, ale také díky glycinu může zvýšit proteinovou syntézu. 2.) Může pomoci při nespavosti Vzhledem k tomu, že glycin navozuje relaxaci, dokáže magnézium bisglycinát uvolnit svaly a zmírnit stres (kortizol) a prostřednictvím toho zlepšit spánek. Existuje studie provedena na starších lidech, kde podávání bisglycinátu zlepšilo u testovaných jedinců nespavost [9]. 3.) Vhodný proti křečím ve svalech Existuje studie, kde podávání bisglycinátu hořečnatého pomohlo pacientkám v těhotenství snížit výskyt křečí v nohou [10]. Konkrétně se 80 těhotných žen zúčastnilo dvojitě zaslepené, randomizované, placebem kontrolované studie, kdy užívalo 300 mg glycinátu hořečnatého denně. Frekvence křečí, stejně jako intenzita křečí na nohou, byla ve srovnání se skupinou s placebem nižší o 50 procent. 4.) Může pomoci zvládat příznaky PMS Existuje dvojitě zaslepená placebem kontrolovaná studie, ve které užívání 250 mg bisglycinátu hořečnatého denně pomohlo ženám zvládnout přízanky PMS. Hořčík je účinný při snižování prostaglandinů (zá**t) a zmírnění menstruačních křečí. Hořčík je také nezbytný pro detoxikaci estrogenů, proto může pomoci zmírnit PMS [11]. Sečteno, podtrženo Magnézium bisglycinát je zhlediska poměru cena / výkon nejlepší forma hořčíku. Je pro tělo velmi dobře využitelná, ani ve vysokých dávkách nepůsobí projímavě a nedráždí žaludek. Navíc má díky molekule glycinu zklidňující účinek a je vhodná po tréninku, před spaním nebo v odpoledních a večerních hodinách pro doplnění hořčíku. Magnézium L-treonát neboli Magtein = Spánek, zdraví mozku, snížení stresu a úzkosti Pokud chcete zesílit intenzitu účinků hořčíku na psychiku (snížení úzkosti, stresu, lepší spánek, jasná mysl), pak by ve vašem arsenálu neměl chybět Magnézium L-treonát, který vyvinuli vědci z MIT a nechali si ho patentovat pod obchodní značkou Magtein®. Magtein je chelátovou sloučeninou hořčíku a kyseliny treonové, která je metabolitem vitamínu C. Je to jediná forma hořčíku, která se dokáže dostat přes hematoencefalickou bariéru do mozku a okamžitě zvýšit množství hořčíku v mozku [12]. Díky tomu může magnézium treonát zlepšit kognitivní funkce, zpomalit stárnutí mozku, zlepšit proces učení, snížit úzkost, stres a zlepšit náladu. Bonusem je pak, že se tato forma magnézia dostane i do všech ostatních tkání jako ostatní formy magnézia (srdce, plíce, svaly, atd). Přednosti a účinky treonátu 1.) Zlepšení kognitivních funkcí (paměť, koncentrace) + zpomalení stárnutí mozku Schopnost Magteinu® dostat se do mozku umožňuje molekulám hořčíku pomáhat neuronům s vytvářením nových spojení. Randomizovaná, dvojitě zaslepená, placebem kontrolovaná studie publikovaná v roce 2016 v časopiseJournal of Alzheimer’s Disease hodnotila dopad suplementace Magteinem® u pacientů trpících Alzheimerovou chorobou. Vědci dospěli k závěru, že užívání přípravku Magteinu® denně po dobu studie mělo za následek významné zlepšení v kognitivním výkonu, pracovní paměti, koncentraci a epizodické paměti. A předpokládají, že stejné účinky budou platit i pro zdravé jedince. Po 12 týdnech užívání Magteinu® došlo u subjektů k průměrnému zlepšení o 10 procent, což odpovídá devítiletému snížení „věku mozku“. Mezi další výhody pro skupinu užívající Magtein® patřily snížená fluktuace mentálního výkonu, lepší přepínání úkolů, rychlejší reakční doba a lepší koncentrace po delší dobu [13]. 2.) Zlepšení nálady, snížení úzkosti a stresu Ve studii na univerzitě v Tsinghua bylo zjištěno, že účastníci vykázali při užívání Magteinu významné snížení úzkosti, méně stresu při provádění kognitivních úkolů a zvýšila se jim mentální jasnost. V jiné studii bylo zjištěno, že Magnézium L-treonát předchází poruchám paměti spojených s chronickou neuropatickou bolestí, tedy zdraněním provázeným bolestí od nervů [14]. Magtein … Pokračování textu Hořčík / Magnesium